Sigyn




SKB:s fartyg Sigyn
SKB:s fartyg Sigyn är specialbyggt för att frakta utbränt kärnbränsle och annat radioaktivt avfall. Fartyger går mellan svenska kärnkraftverk och SKB:s avfallslagrings-anläggning Clab i Oskarshamn. Om det var just Sigyn som skulle ha fraktat KTH-avfallet till Sellafield är dock osäkert.

PUBLICERAD 050817, 00:00

Svenskt kärnbränsle till Sellafield

I Studsvik ligger 4,6 ton svenskt kärnbränsle som kommer att sändas till den om-stridda Sellafieldsanläggningen i England för upparbetning.

Enligt Statens Kärnkraftinspektion, SKI, är det enda möjligheten att ta hand om det utbrända bränslet som kommer från den forskningsreaktor som användes av KTH åren 1954-1972.

Bränslet är av en konstruktion och typ som i sin nuvarande form inte går att förvara tillsammans med den typ av bränsle som i dag används i de svenska reaktorerna. I Sellafield ska det omvandlas till så kallat MOX-bränsle, en bland-ning av plutonium och uran. Det kan då användas i de svenska reaktorerna och därefter slutförvaras med annat utbränt kärnbränsle i Sverige.

Enligt SKI är det bråttom att få omvandlingen gjord, då den aktuella anläggningen i Sellafield sannolikt kommer att stängas.

SR 19:49 | onsdag 3 mars 2004

Sigyn nära att krocka

Kärnbränslefartyget Sigyn var för två veckor sedan nära att kollidera med ett Panamaregistrerat tankfartyg i Bornholmsgattet. Sydsvenska Dagbladets nätupplaga skriver att tillbudet inträffade när Sigyn var på väg från Barsebäck till Oskarshamn med bland annat två behållare högaktivt kärnbränsle ombord.
Tankfartyget gick på kollisionskurs med Sigyn och svarade inte på anrop att ändra kurs.
Kollisionen kunde undvikas genom att Sigyns befälhavare stannade motorerna och lät tankern passera. Då skilde bara 200 meter mellan fartygen.
Sjöfartsverket ser mycket allvarligt på tillbudet.



Per Hegelunds skrivelse 17. 8. 07

her er et citat fr KIMO, kustkommunernas gemensamma organisation (har varit paa flera av vaare senaste konferenser):


(citat) Although it appears that the m/s Sigyn has some enhanced features such as two engines, a double hull and added protection features in terms of its concrete walls. The flasks that will be used are similar in standards to the Atlantic Osprey.

An illustration that transportation of nuclear wastes even on this ship is not without risk, a Swedish National Radio broadcasting of March 3rd 2004: stated 

Sigyn nearly collided The nuclear fuel ship Sigyn, two weeks ago, nearly collided with a Panama registered tanker in the Strait of Bornholm. The website of Sydsvenska Dagbladet [a Swedish newspaper] wrote that the incident occurred when the Sigyn was going from Barsebäck to Oskarshamn with among other things two containers with high-active nuclear fuel on board. The tanker had a collision course with the Sigyn and did not respond to calls about changing the course. The collision was avoided because the Sigyn
commander stopped the engines and allowed the tanker to pass. The distance between the ships were then only 200 meters.
The Swedish Shipping Authority considered this to be a very serious incident.

The same concerns must apply to the Sigyn as to the Atlantic Osprey in terms of securitiy as no information about the security arrangements on board have been made avilable. The only information, which could be accessed for this report regarding the Sigyn, was from an internet search. (Citat slut)


Se ocks
å:

A full report on the Transport of Mixed Oxide Fuel and other Radioactive Cargoes by Ship in Europe is available on the KIMO website www.kimointernational.org

or at:




KOMMUNENES INTERNASJONALE MILJØORGANISASJON
LOCAL AUTHORITIES INTERNATIONAL ENVIRONMENTAL ORGANISATION

PRESS RELEASE


Monday 20th November 2006

 

Shipment of Ultra Hazardous Radioactive Cargoes on Atlantic Osprey Provides Potential Terrorist Target


The Atlantic Osprey, owned by the British Nuclear Group, will transport 1.25 tonnes of mixed oxide fuel (MOX) fuel containing about 90kg of plutonium to Swiss utility Nordostschweizerische Kraftwerke (NOK) in the next couple of days. The MOX will be transported by sea from Sellafield to Cherbourg before it is delivered to the Beznau plant in Switzerland overland. The route will pass close to one of the most densely populated areas in the world and will cross some of the busiest shipping lanes, therefore increasing the potential for collision and making it easier for a potential terrorist attack.
Traditionally MOX has been transported to and from Japan using purpose built vessels that are of the best available technology currently in service. However shipments of MOX to Switzerland, of which this is the second, are using the Atlantic Osprey, an ex-roll on roll off ferry. The Atlantic Osprey has a single hull, single engine and will travel unescorted throughout its journey unlike the shipments to Japan which travel in purpose built vessels with twin engines, double hulls and naval armament, with two vessels travelling together to provide support in case of an attack.
The lack of emergency planning in the event of a marine accident involving nuclear material is also a serious issue along with the questionable integrity of the flasks used to transport nuclear fuel. Evidence shows that ship borne fires last longer on average and at a more intense heat than the safety criteria used in flask stress.
The potential impact on coastal communities from an accident or terrorist attack would be devastating.  Many coastal communities, including KIMO’s members, depend on an environment that provides fresh, clean and healthy resources. The irreparable damage to the environment, public health and economy that could arise as a result of an accident involving a ship carrying nuclear waste would have disastrous consequences.


KIMO International President Councillor Angus Nicolson stated,

KIMO remains convinced that the transport of nuclear materials should be halted and that such materials should be stored at the point of production. However should these shipments go ahead Governments should be insisting that the highest standards of ship and security arrangements are in place to protect their citizens.

This means that the Best Available Technology (BAT) should be applied to the ships and flasks used in European shipments and should be at least to the same standard to the ships that are used for MOX shipments to Japan. The arrangements surrounding these proposed shipments are flawed and second rate.

It is absolutely irresponsible in this day and age where we are requiring super tankers carrying oil to have double hulls to protect our marine environment that these dangerous cargoes are being transported in an ex roll on roll off ferry with a single engine and single hull through some of the most populated areas of Europe with no escort.

KIMO stresses that if an attack by terrorists succeeds in an incident involving a severe long-term fire, breaching shipping casks and/or sinking a nuclear transport vessel, the consequences would be comparable to the most severe accident that authorities insist is too improbable to be considered.”

A full report on the Transport of Mixed Oxide Fuel and other Radioactive Cargoes by Ship in Europe is available on the KIMO website www.kimointernational.org


For more information contact, Mr Rick Nickerson, Secretariat
c/o Shetland Islands Council, Environment & Transportation Dept., Grantfield, Lerwick, ZE1 0NT  Tel 00 44 (0) 1595 744800
Fax 00 44 (0) 1595 695887 mobile  0776 833 1936
e-mail kimo@zetnet.co.uk website www.kimointernational.org

Kimopr1106.doc



Aftonbladet
Publicerad: 2007-09-20
SELLAFIELD. Här upparbetas de svenska atomsoporna.
Foto: AP

Svenskt kärnbränsle till Sellafield

Klart idag: 4,8 ton utbränt kärnbränsle ska upparbetas – transporten hemligstämplas

Nu är det klart att Sverige transporterar ytterligare 4,8 ton utbränt kärnbränsle till brittiska Sellafield.
I retur kommer 1,8 kilo rent plutonium och tonvis med uran.
– Vi tar tillbaks det, men det finns ännu ingen färdig lösning för slutförvar, säger Erik Welleman, enhetschef vid Strålskyddsinstitutet SSI.
Det är SSI som idag torsdag gav sitt slutliga tillstånd till transport av det 40 år gamla kärnbränslesoporna från forskningsreaktorn R1, som låg vid Tekniska högskolan i Stockholm och las ner på 1970-talet.
- Vi har väntat på svar från Sellafield att de kan garantera säkerheten. Nu har vi fått det och därför har vi idag beslutat ge tillstånd för transporten, säger Erik Welleman, ansvarig för kärnteknik och transport vid SSI.
Det handlar om 4,8 ton mycket giftigt avfall, som mellanförvarats i Studsvik.
– Det har delvis korroderat och tidvis varit i dåligt skick. Och det här blir ett sätt att ta hand om det som är bra,säger Welleman.
– En fortsatt mellanlagring skulle innebära att avfallsproblemet överlämnas till kommande generationer.
När transporten av de gamla svenska atomsoporna sker är hemligstämplat.
Likaså hur. Men SSI har godkänt transportbehållaren. Transport av svenskt kärnbränsle brukar ske till sjöss med det specialbyggda fartyget M/S Sigyn. Det utbrända bränslet förvaras inneslutet i transportbehållare med 30 centimeter tjocka stålväggar.
– Jag kan inte gå in på detaljer kring transporten, av säkerhetsskäl, säger Welleman.
Bränslet består av metalliskt uran, som bildat bland annat plutonium under användningen.
Upparbetningsanläggningen i Sellafield kommer att separera bland annat plutoniet, men större delen av de 4,8 ton som skickas iväg kommer tillbaka.
– Det blir cirka 1,8 kilo plutonium, som blir nytt mox-bränsle. Sedan finns det också separerat uran, som ska slutförvaras.
Sverige har ännu ingen godkänt plats för slutförvaring av utbränt kärnbränsle. Flera kommuner i landet har visat intresse, men ingen vet ännu var atomsoporna till slut hamnar.

Fakta:

Mox-bränsle, blandoxidbränsle, är mer radioaktivt än vanligt kärnbränsle. Det tillverkas enligt en metod där förbrukat kärnbränsle i form av upparbetat uran och plutonium blandas. Mox står för Mixed Oxide Fuel och bränsletypen har kritiserats av bland annat Greenpeace.
Svenska regeringen måste ge tillstånd för använding av Mox-bränsle. Ett sådant tillstånd gavs till kärnkraftsanläggningen i Oskarshamn OKG redan 2001.
Transporten med R1-bränsle är inte den första – och inte den största. Till den brittiska upparbetningsanläggningen Sellafield fördes mellan åren 1978-1982 totalt 140 ton använt svenskt kärnbränsle från reaktorerna Oskarshamn 1 och 2. Atomsoporna delades upp i plutonium, uran och avfallsprodukterna.
Enligt ett snart 30 år gammalt avtal mellan OKG och brittiiska upparbetningsföretaget BNFL tar britterna hand om avfallsprodukterna och OKG får tillbaka 900 kilo plutonium och 136 ton uran.
Utskriftsdatum: 2007-09-20
Webbadress: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article829602.ab
© Aftonbladet Nya Medier
Tipsa oss!
MMS & SMS: 71000
Mejla: 71000@aftonbladet.se
Ring: 08 - 411 11 11


Ingeborg Kleinhans 22/9 2007
När det gäller artikeln i Aftonbladet med rubriken "Svenskt kärnbränsle till Sellafield" som jag skickade för två dagar sedan återkommer jag inom kort med ett meddelande av Greenpeace som har överklagat beslutet. Det fanns också ett inslag i TV:s Rapport där miljöministern medverkade. Visserligen har den norska och den iriska regeringen protesterat mot beslutet i augusti men Andreas Carlgren ansåg att myndigheterna i Sellafield och SSI hade gett tillstånd och därmed skulle allt vara oké. Efter min åsikt har inte en myndighet ansvaret utan regeringen. - Enligt ett meddelande från "tv4nyheterna" kommer transporten att ske med fartyget "Atlantic Osprey", alltså inte med MS Sigyn.

Det hela hänger ihop med tillverkningen av MOX-bränsle som ska sättas in i Oskarshamn. För några år sedan hade den dåvarande regeringen redan gett tillstånd för detta, något som enligt min åsikt är ett fruktansvärt misstag. De gällde då MOX-bränsle av avfallet som förut hade skaffats till Sellafield. Oklart för mig är om MOX-bränslet under tiden har skaffats till Oskarshamn. Det som upprörde mig när jag tittade på TV-inslaget var att representanten för SSI, Erik Welleman, medgav att utsläpp från Sellafield till "Atlanten" skulle ske men att det rörde sig om små mängder. Han sade "Atlanten" men Sellafield släpper ut radioaktivitet till den Iriska Sjön. Vi får hoppas att Greenpeace har framgång med sitt överklagande. Greenpeace  hade redan  för några år sedan reagerat när det var frågan om användning av MOX-bränsle i Oskarshamn. - Transporten ska ske "hemligt". Jag förmodar att detta sker på grund av den stora terroristfaran. För några år sedan ansåg en organistion att det är hur lätt som helst att göra en bomb av atom-bränslet. Men eftersom t. o. m. kineserna har via dator insikt i den tyska regeringens data-nät, borde även denna transport inte betyda en hemlighet för slipade terrorister. Läs gärna en gång till Vänsterpartiets bifogade motion.


Tuffare krav för att frakta kärnbränsle
OSKARSHAMN   Statens kärnkraftsinspektion, SKI, skärper säkerhetskraven på m/s Sigyn innan fartyget får börja frakta MOX-bränsle från England till Simpevarp.
Läsarkommentarer
Sigyn, som i dag mest används för att frakta använt kärnbränsle från de svenska kärnkraftverken till centrallagret Clab i Simpevarp, är redan i dag utrustad med både hängslen och livrem vad gäller säkerheten.

Men SKI kräver ännu mer hängslen och livremmar innan Sigyn får börja frakta hem det använda kärnbränsle som i England upparbetats och blandats till så kallat MOX-bränsle.
MOX-bränsle är en blandning av uran och plutonium. Plutonium är råvara i många kärnvapen. Därför ställs också högre krav på säkerheten vid transporter av material som innehåller plutonium. Plutonium får inte komma i orätta händer.

Transporter av MOX-bränsle är skyddsklassade och SKI vill bland annat att möjligheterna att sända krypterade meddelanden från Sigyn ska utredas vidare. Dessutom kräver SKI ännu mer av krypterade radio- och larmsystem ombord på Sigyn.
Håkan Carlsson

Vill övervaka kärnbränsletransporter

Publicerad 8 oktober 2007 - 13:35
Uppdaterad 8 oktober 2007 - 17:43
EU-länderna kan få större möjligheter att ingripa mot kärnbränsletransporter i framtiden.
I ett EU-projekt pågår arbetet att ta fram ny lagstiftning på området. I förra veckan efterlyste svenska politiker striktare övervakning då fartyget Atlantic Osprey passerade den svenska kusten med kärnbränsle.


Publicerad: 2008-07-08 00:01

SKB på plats i Almedalen med m/s Sigyn
Under hela Almedalsveckan som avslutas på fredag finns SKB på plats i Visby hamn med fartyget m/s Sigyn, fartyget som normalt transporterar radioaktivt avfall.
M/s Sigyn har byggts om till något av en flytande konferensanläggning. Varje dag hålls en rad aktiviteter ombord på Sigyn, såväl av SKB som av andra aktörer. Och det är på Sigyn som SKB nu passar på att ge en bred information om sin verksamhet, men fokus står på valet av plats för slutförvaret.
Tiden närmar sig med hast när SKB (Svensk Kärnbränslehantering AB), ska välja platsen för slutförvaret för använt kärnbränsle. Det står mellan Forsmark i Östhammars kommun och Oskarshamn. Förberedelserna pågår för fullt.

Säkerhetsanalysen av de båda platserna blir färdig våren 2009 och först då blir det klart vilken plats som väljs.
- Efter det räknar vi med att det tar ett år att ta fram ett komplett ansökningsunderlag som skickas till regeringen, säger Carl Sommerholt, informationschef vid SKB.
Under Almedalsveckan vill Carl Sommerholt trycka på tidsplaneringen för slutförvaret för använt kärnbränsle:
- Efter 30 års forskning och ett omfattande arbete har vi kommit mycket nära den tidpunkt då vi får den här frågan prövad. Därför tycker vi att det är viktigt att vi träffar så många som möjligt och berättar vad vi håller på med, säger han.

Både politiker och tjänstemän från Östhammars kommun finns på plats för att ge sin syn på och informera om slutförvarsfrågan. Oskarshamn och Östhammar har ställt sig positiva till en etablering av slutförvaret under förutsättning att säkerhetskraven uppfylls. I dag, tisdag, har de båda kommunerna en gemensam aktivitet.
Temat för SKB är Beslutförvar, där syftet är att informera beslutsfattare och opinionsbildare om SKB:s kommande platsval och ansökan om att få bygga ett slutförvar för använt kärnbränsle.
På torsdag håller SKB bland annat ett seminarium med rubriken Effektivt beslutsfattande i komplexa frågor. Ämnet är aktuellt då ett politiskt beslut snart måste fattas om hur Sverige ska förvara sitt använda kärnbränsle.

På m/s Sigyn får allmänheten möjlighet att träffa SKB:s ledning och se en utställning om det svenska kärnavfallet.
När ansökan är inlämnad och granskad behövs politiska beslut på lokal och nationell nivå innan Sverige kan börja bygga ett slutförvar för använt kärnbränsle: ett säkert förvar som skyddar människa och miljö under lång tid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar