2000 Biståndsresan Novozybkov


Grått och trist, fattigt och eländigt. Så uppfattar många vårt östliga grannland. Inget kan vara mera fel. Visst är det knapert på sina håll, men grått och trist är det sannerligen inte. Det är vikingarnas land. Hit kom de till Novgorod- och Kievriket från våra trakter – Svitjod - för över tusen år sedan. I dag är vikingatågen av helt annat slag.

Vice borgmästaren Vitaliy Alexejivic Roschov, hans engelsktalande fru Tamara, två beväpnade poliser och en chaufför mötte vid ryska gränsen. De färdades i en tysk ambulans som tillhör barnbördshuset i Novozybkov i sydvästra Ryssland. Det var den enda bil de kunnat uppbringa och som tur var, hade de dessutom fått tag i diesel. Hopklämda hade de kört över 120 mil på ett enda dygn för att möta oss. Och tur var det. Utan tolk klarar man sig inte i detta laglösa land. Ingen talar engelska och inte ens vägskyltarna går att läsa.

Handikappbussar och ambulans

Fem bilar hade vi med oss. Genom Färdtjänsten hade Taxi 020 i Kista skänkt en och Samtrans i Solna tre handikappbussar med rullstolslift till likvidatörerna. Swedish Emergency & Resque i Åkersberga, hade dessutom skänkt en ambulans till sjukhuset i Novozybkov. Samtliga fordon var fyllda med rullstolar, rullatorer och kryckor från landstinget, medicinsk utrustning från Handelsbankens läkarmottagning, mat från Konsums centrallager i Kungsängen och en rad andra gåvor som papper, barnvagnar, leksaker, målarfärg, sänglinne och kläder. Försäkringskonsulterna Kronan hade sett till att vi var försäkrade och Viking Line hade skeppat oss över Östersjön. Vid rattarna satt Vallentuna-Revyns Tommy Almström, Mats Berg, Roger Larsson och Lars Naucler som valt att göra resan på sin fritid och på egen bekostnad. Med följde även fotograf Chris Humphrys från San Fransisco.

Tre dagar i Viborg 

Vi fastnade redan i tullen. Ryssarna hade inte ordnat det tullfrihetsbevis de skulle haft med sig. I tre dygn var bilarna inlåsta, men som tur var fick vi bo på hotell i Viborg. Hotell Druzba visade sig emellertid vara ett enda stort glädjehus för finnar som åker hit utan visum för den billiga vodkans skull, så det gällde att hålla sig på sin kant.
Staden, som en gång grundades av svensken Torgils Knutsson, präglas numera av tiggande gatubarn och drogmissbruk. Marknaden med billig kristall är emellertid en upplevelse och maten förhållandevis god, så det gick ingen direkt nöd på oss.
Väl i Ryssland med bilarna grupperade vi oss med en ambulans i täten och en längst bak. På så vis kunde vi vid behov köra med blåljus och sirener. Inbördes höll vi kontakt med walkie talkies.

Ständiga haverier

Vi hade passerat St Petersburg när en av de tungt lastade bussarna fick punktering och plöjde ner i den lösa vägrenen. En rysk lastbil drog upp den och däcket lagades med några punkteringssatser från Vallentuna Motor. Tack för dem! En förbipasserande bil hade en pump i skuffen, så ryssarna pumpade in luft för hand, som om bilen varit en cykel.
Det blev till att ta in på motell. Att övernatta på ryska, mörka vägar medför stor risk för rån. Nästa dag kom vi bara några mil, innan en av bussarna drabbades av kabelbrand. Det tog sin tid, men ryssarna skarvade och lindade varenda kabel. Sedan gick bilen som en klocka mot Novgorod, vikingarnas nordliga fäste.
Novgorod är en överraskande rik och vacker stad och i den gamla fästningen kremlin sträcker Sofiakatedralen sina förgyllda kupoler mot himlen. Här samlas finklädda människor för att vandra i parken eller rent av dansa på gatorna. Men här sitter även unga grabbar och tigger. De har återvänt från Tjetjenien – levande men stympade. Småpojkarna som tiggde vid hotellet och råkade få några finska mark kom tillbaka och bad om att få växla.

Spår av vikingar

De ryska vägarna är förhållandevis bra och det finns såväl bensinstationer som matställen. Inget överdåd dock. En restaurang fick stänga, sedan vi ätit lunch. Maten tog helt enkelt slut. Och billigt är det. Med dollar på fickan är man rik.
Busshållplatserna är vackert utsmyckade – ofta i mosaik - och färggranna stugor kantar vägarna. De präglas av sin snickarglädje och är nästan alltid sammanbundna av höga plank. Bakom skymtar köksträdgårdarna som gav Ryssland sitt vikingatida namn - Gårdarike. Ryssland blev det sedan Rurik och hans bröder från Roslagen – kanske från Vallentuna – hade värvats hit som storfurstar på 800-talet. Överallt syns spår av de svenske.
Färden gick vidare rakt söderut genom Velikije Luki, Smolensk och Brjansk. Stadsborna ser välbeställda ut och på landsbygden ser gubbar och gummor ut som i Sverige för 60-70 år sedan. Plötsligt kan promenerande storkar eller hundratals kor spärra vägen. Naturen är bitvis bedövande vacker men åkrarna är dåligt uppodlade. Det som råkar finnas där får växa och bli till hö. Först i de kontaminerade områdena vajar säden frodig för vinden. Jorden är Europas bördigaste, så den odlas trots radioaktiviteten som förgiftar den. Alla vill glömma och gå vidare.

Den radioaktiva staden

Efter en dryg veckas äventyr körde vi med tjutande sirener in i Novozybkov. Folk samlades på gatorna och polisen skrattade. Utanför hotell Iput stod småflickor i fina klänningar och väntade. De neg och räckte fram blommor, medan TV-kamerorna surrade. ”Varför gör ni det här? Hur kommer det sig att ni åker in i de kontaminerade zonerna frivilligt?” Ja, varför?
Lasten lossades och vi for till sjukhuset med handikapphjälpmedel, medicinsk utrustning, leksaker till barnen och nya barnkläder från Konsum. Vi stämde träff med Chernobyl Union - likvidatörer och änkor - och delade rättvist ut vad vi hade av mat och kläder.

Likvidatörerna

Vi var just färdiga, när ett häftigt oväder bröt ut och vräkte omkull både trän och stolpar. Det blev beckmörkt i hela staden, så vi fick en rent av magisk kväll tillsammans med likvidatörerna. I skenet av ett enda stearinljus i hotellrestaurangen berättade de, om hur de hämtades av militären om nätterna och fördes till Tjernobyl för att - utan skyddsutrustning – sanera efter olyckan. De var unga män på mellan 20 och 30 år den gången. De fick sin hälsa förstörd.
Sjukhuset fick sin ambulans och Chernobyl Unions ordförande Vladimir Kozhevnikov valde en Ford transit till likvidatörerna. Övriga bilar gick till stadshuset, kvinnokliniken och barnhemmet ”för utflykter till den friska zonen”.
- Tänk, sa Tamara Roschova efteråt. Tack vare de här bilarna har fem män, som tidigare var arbetslösa, fått jobb. Nu kan de försörja sina familjer.
Monica Antonsson 




  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar