2000 Biståndsresa Novozybkov 3



Vice borgmästaren Vitaliy Alexejivic Roschov, hans fru Tamara, två beväpnade poliser och en chaufför mötte vid ryska gränsen. De hade färdats i en ambulans 20 timmar för att komma dit. Nu hade vi tre dagars färd till det radioaktiva Novozybkov – 20 mil norr om Tjernobyl - framför oss. En vecka senare var vi fortfarande inte framme.

Ambulansen de kom i var den enda bil de kunnat uppbringa. Bussen, som staden vanligen representerar med, hade borgmästaren tagit till Moskva.
- Vi hade tur som fick tag i diesel, sa Tamara, en vänlig skolfröken i 50-års åldern som lärt sig engelska fonetiskt på egen hand. Det var tur för oss. Utan tolk klarar man sig inte i Ryssland. Inte ens vägskyltarna går att läsa.
Vi hade fem bilar med från Sverige, fyra handikappbussar från Samtrans och Taxi 020 samt en ambulans från Swedish Emergency & Resque. De var fullproppade med rullstolar, rullatorer, kryckor, medicinsk utrustning, mat, papper, barnvagnar, leksaker, målarfärg, sänglinne, leksaker och kläder.

Tre dagar i Viborg 

Vi fastnade redan i tullen. Ryssarna hade inte ordnat det tullfrihetsbevis, de skulle haft med sig. Bilarna låstes in och vi fick ta oss till hotell Druzba i Viborg - ett enda stort glädjehus för finnar som åker hit för den billiga vodkans skull. Marknaden i Viborg - som grundades av svensken Torgils Knutsson - erbjuder både kristall och linne till en billig penning. Saluhallen är välfylld och maten på restaurangerna förhållandevis god. Gatubilden präglas emellertid av tiggande gatubarn och drogmissbruk.
Efter tre dygn fick vi order om att infinna oss i tullen. Några timmar senare var vi i Ryssland med bilarna. Vi grupperade oss med den ryska ambulansen först och den svenska sist. På så vis kunde vi vid behov köra i konvoj med blåljus och sirener. Inbördes höll vi kontakt med walkie talkies.

Punktering och kabelbrand

Efter St Petersburg fick en av bussarna punktering och plöjde ner i den lösa vägrenen. En rysk lastbil drog upp oss och däcket lagades med några punkteringssatser från Vallentuna Motor. Tack för dem! En förbipasserande bil lånade ut en pump, varpå ryssarna pumpade luft i däcket för hand, som om bilen varit en cykel.

Vi tog in på ett motell. Att övernatta på ryska, mörka vägar är inte att rekommendera. Nästa dag kom vi bara några mil, innan en av bussarna drabbades av kabelbrand och en annan måste byta tändspole. Ryssarna skarvade och lindade varenda kabel. Sedan gick bilen som en klocka mot Novgorod, vikingarnas nordliga fäste.
Det vackra Novgorod blev en överraskning! Husen är vackra och folk går söndagsfina på gatorna. Den tusenåriga fästningen kremlin kittlar fantasin liksom Sofiakatedralen vars förgyllda kupoler sträcker sig mot himlen. Novgorodborna firar sin tusenåriga historia, promenerar i parken och dansar gammeldans på gatorna. Utanför Kremlin sitter unga grabbar som tigger. De har kommit hem från Tjejtjenien med livet i behåll men utan armar och ben. Småpojkarna som tiggde vid hotellet och råkade få några finska mark kom tillbaka och bad om att få växla.

Spår av vikingar

De ryska vägarna är förhållandevis bra. Det finns såväl bensinstationer som matställen. Inget överdåd dock. En restaurang fick stänga, sedan vi ätit lunch. Maten tog helt enkelt slut. Och billigt är det, för den som har dollar.
Färggranna stugor och vackert utsmyckade busshållplatser kantar vägarna. Husen präglas av snickarglädje och är nästan alltid sammanbundna av höga plank. Bakom skymtar köksträdgårdarna som gav Ryssland sitt vikingatida namn - Gårdarike. Ryssland fick det heta, sedan Rurik och hans bröder från Roslagen – Rus – hade värvats hit som storfurstar på 800-talet. Överallt syns spår av de svenske.
Stadsborna ser välbeställda ut och på landsbygden möter gubbar och gummor som i Sverige för 60-70 år sedan. Plötsligt kan promenerande storkar eller hundratals kor spärra vägen. Naturen är bitvis bedövande vacker men åkrarna är dåligt uppodlade sedan Sovjetunionens fall. Det som råkar finnas där får växa och bli till hö. Först i de kontaminerade områdena vajar säden frodig för vinden. Här finns Europas bördigaste jord, så den odlas trots radioaktiviteten. Ingen vill höra talas om Tjernobyl. Folk vill glömma och gå vidare.

Ryssarna fixade allt

Färden gick vidare söderut och efter 25 mil exploderade däcket vi lagat tidigare. Det mörknade, så vi tvingades lämna bussen med de beväpnade ryska poliserna. Själva tog vi av mot Velikije Luki, där det finns ett hotell. Medan vi sov, lyckades ryssarna skaffa nya hjul och byta ut dem också. Vi behövde bara betala. Ingen av dem hade pengar till vare sig drivmedel, hotell eller mat. 
Vi satte kurs mot Smolensk, där Juri Gagarin föddes och där vikingarna hade ett stort fäste, när det begav sig. Vi körde fel och tvingades övernatta. Ryssarna vägrade följa vår världsatlas och deras kartor stämde inte. Det var ren strategi i Sovjetstaten. Ingen skulle hitta vare sig hit eller dit. Efter en natt i Smolensk fortsatte vi mot Brjansk och sedan var det bara 15 mil kvar till Novozybkov.

Med tjutande sirener

Efter nio dagars äventyr på ryska vägar, körde vi med tjutande sirener in i Novozybkov. Folk samlades på gatorna och poliserna vinkade. Utanför hotell Iput stod småflickor i fina klänningar och räckte fram blommor, medan småpojkarna som fiskade i den radioaktiva lila sjön undrade varför. TV-kamerorna surrade. ”Varför gör ni det här? Varför åker ni in i de kontaminerade zonerna frivilligt?” Ja, varför?
Lasten lossades i röjningsarbetarnas – likvidatörernas - högkvarter. Därifrån for vi till sjukhuset med handikapphjälpmedel, medicinsk utrustning, leksaker och barnkläder. Vi delade rättvist ut vad vi hade av mat och kläder till änkor och likvidatörer. Efteråt brakade ovädret loss. Det blixtrade och åskade. Tak flög av och stolpar föll omkull, varpå ljuset slocknade i hela Novozybkov.

Magisk natt

Vi satt halva natten i hotellets matsal tillsammans med likvidatörerna och änkorna. I skenet från ett enda stearinljus lyssnade vi till deras fasansfulla berättelser från Tjernobyl. Deras medelålder var 33 år då. De fick alla sin hälsa förstörd.
Sjukhuset i Novozybkov fick sin ambulans och Chernobyl Unions ordförande Vladimir Kozhevnikov valde en Ford transit till likvidatörerna - det var han som ursprungligen hade önskat sig en bil. Övriga fordon gick till stadshuset, kvinnokliniken och barnhemmet ”för utflykter till den friska zonen”.
- Tänk, sa Tamara Roschova efteråt. Tack vare de här bilarna har fem män, som tidigare var arbetslösa, fått jobb. Nu kan de försörja sina familjer.
Monica Antonsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar